Box Prime 9. Wide-range 1x9 Eagle Voor Luddites

De nieuwe Box Prime 9-aandrijflijn is budgetvriendelijk en breed inzetbaar. Het beschikt over een enorme 11-50-tands cassette. We hadden de kans om het uit te proberen voorafgaand aan de lancering van vandaag. Hier zijn onze indrukken en alle specificaties

Nog niet zo lang geleden was 9-speed de standaard voor toerfietsen en mountainbikes. Sinds de late jaren 90 werd de typische 39-configuratie gebouwd rond een twee derailleurs en een 11-34 cassette. De meeste mountainbikes werden tot ver in het midden van de jaren 2000 met deze regeling uitgerust. Mijn eerste volledig geveerde mountainbike was een 39-inch model in 2010. Rond die tijd werd de 210 stopgezet en begon het 1x-model aan populariteit te winnen. Tegenwoordig wordt 112 op de meeste moderne mountainbikes gespecificeerd met SRAM- en Shimano-handelslikstenen om te innoveren en te concurreren. Dus waarom hebben we het over 9-speed? Vandaag heeft het in Californië gevestigde Box Components de Prime 9 uitgerold, een brede 19-aandrijflijn die de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de traditionele 39-aandrijflijn wil combineren met de eenvoud van 1x.

Er zijn drie opties voor de Box Prime 9-aandrijflijn: Box One, Box Two en Box Three. Alle drie bieden ze een 11-50t cassette die is ontworpen om te werken op een standaard HG-hubdriver, de meest voorkomende freehub-body in de branche. Box stuurde ons de Box Two-versie. Dit is de beste optie voor budgetbewuste mensen. Vergeleken met de Box One-groep, verkoopt Box Two voor en heeft een vergelijkbare derailleur en shifter (bij gebrek aan een paar materiaalupgrades). Het grootste verschil is de cassette. Het grootste verschil is de cassette. Hoewel beide modellen volledige sets stalen tandwielen hebben en bijna hetzelfde gewicht hebben, heeft de Box One een compacter ontwerp en een unibody. Maar het is ook vs voor het Box Two-model. Hieronder vindt u een tabel met gewichten en prijzen van de Box Two-groep. Ter vergelijking, Box One heeft ook deze tafel. We geven dan een beschrijving van elk onderdeel, onze indrukken,

Prime 9 Box Two (zoals getest)

  • Achterderailleur 294 gram
  • Cassette 656 gram
  • Versteller 139g
  • Ketting 350 gram

Prime 9 Box One

  • Achterderailleur 290 gram
  • Cassette 350 gram
  • Versteller 135g
  • Ketting? gram

We hebben Box Three niet opgenomen, die een heel ander derailleurontwerp heeft.

Box Prime 9 11-50t Cassette (doos Twee)

Laten we beginnen met de olifant in deze kamer. De 11-50t Box Two Prime 9 cassette heeft een breed bereik van 454%. Dit is hetzelfde bereik als de 12-speed NX Eagle, maar dan in een kleiner pakket. De negen tandwielen van de cassette zijn gemaakt van gehard gelegeerd staal en hebben een ED-gecoate, zwarte afwerking. De grote vier tandwielen zijn bevestigd aan een machinaal bewerkte aluminium spin T6. De andere tandwielen zijn gescheiden met twee nylon afstandhouders ertussen. De 11-13-15-18-22-28-34-42-50 tandprogressie is redelijk consistent, waar ik later meer over zal praten.

De Box Two-cassette is niet alleen betaalbaar, maar Box beweert ook dat het de meest duurzame van alle drie de Prime 9-modellen is. Maar dat komt niet zonder kosten, dit ding is behoorlijk zwaar. Met een gewicht van 656 gram op onze weegschaal is de Box Two-cassette ongeveer 30 gram (geven of nemen) zwaarder dan de 12-speed Eagle NX-cassette. Box had iets tussen de 350 gram Box One en deze versie moeten bieden. Ondanks het zware gewicht zijn de voordelen moeilijk over het hoofd te zien: een meer betaalbare cassette met een kortere kettinglijn dan 112 of 111 en hij past op een standaard HG-vrijloopbody.

Box Prime 9-derailleur (doos Twee)

De Box Two Prime 9 achterderailleur voelt bij de eerste inspectie erg stevig aan. De Box Two Prime 9 achterderailleur heeft lange, gesmede stalen binnen- en buitenkooien, afgedichte poelies en gesmede koppelingen. Het heeft ook een achterkant van composiet glasvezel/nylon en hardware van gehard staal. En natuurlijk is het grote voordeel dat minder versnellingen samen zorgen voor een betere kettinglijn en minder schakelen. Dit betekent minder slijtage en een langere levensduur van de derailleur.

Hoewel de Box Two Prime 9-derailleur eenvoudig te installeren was, was hij niet moeilijk af te stellen. Het afstemmen van derailleurs is niet iets waar ik goed in ben. Het aanpassen van de hoekstelschroef kostte verschillende pogingen om het in te draaien. Deze schroef duwt in wezen tegen de derailleurhanger en regelt de rotatie van de derailleur. Deze schroef was cruciaal om alle tandwielen soepel te laten bewegen.

Onder de motorkap (nou ja, de rode dop) is Boxs eigen tri-pack, limited-slip clutch. Hoewel de koppeling altijd is ingeschakeld, kan deze worden afgesteld met een inbussleutel. Pivot Tech-kabelsteunen zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat de kabel in de optimale hoek staat voor de kabelstelschroef. Net als de rest van de groep wordt de Box Two Prime 9-derailleur gedekt door een beperkte levenslange garantie.

Box Prime 9 Shifter (Box Twee)

De Box Two Prime 9 shifter is vrij eenvoudig. Het is geconstrueerd met een gegoten topschaal, een behuizing van glasvezel-nylon composiet, een geëxtrudeerde klem, een tweedelige nylon hendel en hardware van gehard staal. Terwijl Box op hun website beweert dat de shifter tot drie versnellingen per shift kan terugschakelen, is dat helemaal niet het geval. In feite is elke pers beperkt tot slechts één shift. Ik vermoed dat dit een typfout is en dat is een voordeel van de Box One-shifter. Blijkbaar gebruikte ik de verkeerde shifter. Er zijn twee soorten: een voor een elektrische fiets (single shift) en een voor mountainbikes, die drie versnellingen terug kan schakelen per druk op de shifter. Ik miste dit feit en had de e-bike shifter geïnstalleerd. Ik heb zojuist geverifieerd dat de MTB-versie in feite meerdere terugschakelingen uitvoert.

Het beperkte aantal ploegen was in het begin wat vreemd. Ik schakelde vaak dubbel of driedubbel op paden waar de toonhoogte snel verandert. De grotere stappen tussen de versnellingen, zijnde een 9-versnellingsbak, stoorde me niet al te veel, zelfs niet toen ik plotseling geconfronteerd werd met steile beklimmingen.

Box Prime 9 Ketting (doos Twee)

Een sterkere 9-speed ketting is een van de belangrijkste voordelen die u kunt waarderen. Voor anderen kan dit een contradictie zijn gezien het toegevoegde gewicht. Je kunt nog steeds 9-speed kettingen vinden op veel avontuurlijke toerfietsen. Ze zijn ontworpen om duizenden kilometers mee te gaan in alle weersomstandigheden en terreinen. Voor deze mensen overtreft die reputatie voor duurzaamheid het idee om een paar gram te besparen, vooral op een deel van de aandrijflijn dat gevoelig is voor breuk en slijtage. Dat is een deel van de schoonheid en charme van het hele systeem.

Dat gezegd hebbende, de Box Two Prime 9-ketting heeft een paar onderscheidende punten van typische 9-speed kettingen. Een daarvan is dat het is gemaakt om compatibel te zijn met smalle zijkettingen, omdat het dezelfde binnenafstand heeft als een 11-speed ketting. Race Face en andere kettingbladfabrikanten geven duidelijk aan dat hun smalle ringen compatibel zijn met reguliere 9-speed kettingbladen. Anders heeft hij, net als andere 9-speed kettingen, geharde massieve pinnen en is hij gemaakt van gehard gelegeerd staal. De Box Two ketting weegt 350 gram en heeft 126 vernikkelde schakels.

Box Prime 9 Vs. Eagle NX

Laten we ter vergelijking de Box Two Prime 9 opnemen tegen een van de mindere SRAM Eagle-groepen. Eagle NX heeft een 11-50t cassette die compatibel is met de standaard Shimano Shimano Hg driver. Het deelt dezelfde reeks prestaties en pasvormen. In wezen zijn ze ongeveer dezelfde prijs (Eagle NX is eigenlijk -10 goedkoper). Eagle NX heeft ook een lichtere cassette en ketting, maar die zijn ongeveer even zwaar.

Dus waarom zou iemand 19 boven 112 kiezen? Het antwoord ligt net boven de ketting. Een 9-speed ketting is in theorie duurzamer. Het is ook veel gemakkelijker te vervangen als u op een lange reis bent. Stel je voor dat je ketting breekt of verslijt in Oost-Afrika of de verre uithoeken van Zuid-Amerika. Het is onwaarschijnlijk dat deze gebieden een Eagle-keten hebben. Het is veel gebruikelijker om een 9-speed ketting te vinden binnen een kleine gemeenschap. Dat kan niet gezegd worden voor een 11-speed ketting, en misschien niet eens 10-speed.

Pluspunten

  • Werkt met legacy Shimano naafdrivers en 9-speed shifters
  • Smallere kettinglijn dan 11 en 12-speed betekent minder kettingslijtage (6 mm smaller dan een 12spd-cassette)
  • Vervangende onderdelen zoals shifters en kettingen moeten gemakkelijker te vinden zijn*
  • Minder schakelen betekent minder slijtage van de shifter en derailleur en een langere levensduur
  • Stalen cassette biedt de belofte van duurzaamheid op lange termijn
  • Enorm bereik van 454%
  • Werkt met 9-speed dropbar shifters*

nadelen

  • Cassette is zwaar het Box Two-model is zwaarder dan Eagle NX
  • Shifter heeft geen gemakkelijk los te maken klem (doos twee schuift erop) Blijkbaar heeft de productieversie (zoals hier afgebeeld) een scharnierende klem.
  • Er zijn misschien niet genoeg versnellingsstappen om aan ieders smaak te voldoen, of voor glooiend terrein waarin micro-aanpassing misschien meer geschikt is.

*Kruiscompatibiliteit

Na een week kregen we eindelijk antwoord van BOX over de compatibiliteit. Er is niet veel goed nieuws. Dit is wat we ontdekten:

Shifter

Legacy aandrijflijnen met 9 versnellingen hebben kabeltrekverhoudingen die NIET overeenkomen met de kabeltrekverhouding van Box Prime 9. Als gevolg hiervan zijn 9-speed shifters buiten Box niet compatibel met Prime 9-aandrijflijnen.

Cassette

Prime 9 is gebaseerd op de 9-speed cassette-architectuur, dus de verschuivende prestaties tussen de Prime 9-cassette en andere zijn vergelijkbaar; de Prime 9-aandrijflijn is echter geoptimaliseerd voor een 11-50t cassette en derailleurgeometrie die niet wenselijk is voor conventionele 11-34/11-36 cassettes. Het gebruik van legacy 9-speed kettingontwerpen kan ervoor zorgen dat kettingen vallen, omdat de interne geometrie van de kettingbladen niet is geoptimaliseerd voor moderne smalle/brede kettingbladen. Fabrikanten van kettingbladen zoals Race Face zeggen echter dat dit geen probleem zou moeten zijn.

Ketting

Prime 9-kettingen hebben vergelijkbare externe kenmerken waardoor ze compatibel zijn met andere 9-speed kettingen, maar de Prime 9-ketting maakt gebruik van 11-speed interne geometrie om compatibel te zijn met moderne brede/smalle kettingbladen. Dat gezegd hebbende, de meeste legacy 9-speed kettingen zijn alleen beschikbaar in 114/116 schakellengteconfiguraties en zijn mogelijk te kort voor een optimale setup.

derailleur

Legacy 9 Speed Drivetrain-systemen hebben niet dezelfde kabeltrekverhoudingen als de Box Prime 9. 9-speed derailleurs die niet door Box zijn gemaakt, zijn daarom niet compatibel met Prime 9-aandrijflijnen.

  • Groep getest Box Two Prime 9
  • Gewicht ~1430 gram
  • Prijs
  • Plaats van fabricage Taiwan, China
  • Fabrikantdetails BoxComponents.com

Onderweg + Afsluiten

Na het installeren van de Box Prime 9-aandrijflijn op mijn Salsa Timberjack, was het gemakkelijk om twee ritten te krijgen. Eén op het lokale fietspad, voor een middagje bier en eten, en één op mijn lokale Pisgah-lus. Deze lus zit vol steile beklimmingen en wortelachtige afdalingen en veel toonhoogteveranderingen. Na onlangs fietsen te hebben getest met XTR 12-speed en Eagle X01, verwachtte ik teleurgesteld te zijn. Ik was echter eigenlijk best wel onder de indruk. Prime 9 heeft niet het meest soepele schakelen, maar het is niet al te slecht. Hoewel het een beetje luider kan schakelen naar kleinere tandwielen, is het qua gevoel niet zo lawaaierig als Eagle GX. De derailleurkoppeling leek het ook redelijk goed te doen, met minimale kettingklap over stevige hobbels, zelfs in het kleinere tandwiel met een 30t kettingblad.

Ik was ook niet teleurgesteld in de stappen tussen de versnellingen. Zoals eerder vermeld, schakel ik vaak dubbel en driedubbel tijdens het rijden, dus door de grotere gaten realiseerde ik me dat ik al die versnellingen misschien niet echt nodig had. Dat wil zeggen, voor typisch trail-mountainbiken. Het is mogelijk om gefrustreerd te raken op lange, langzame en glooiende onverharde wegen. Misschien merk je dat je tussen twee versnellingen rommelt om je comfortabele zone te vinden. Denk aan de Tour Divide. Zelfs dan, als je vaak op de pedalen staat, of uit een achtergrond met een enkele snelheid komt waar eenvoud de sleutel is, is dit misschien geen probleem.

De interessante voordelen van het Prime 9-systeem zullen waarschijnlijk resoneren met luddites – ik bedoel dat niet als een negatieve term.

Veel mensen in de fiets- en toerindustrie steken veel in standaardisatie, reserveonderdelen, duurzaamheid, herstelbaarheid en andere aspecten. En met een goede reden. Ik ben daar geweest. Als ik iets anders had gebruikt dan een 100 mm snelspanner, zou mijn reis voorbij zijn geweest. Voor grote reizen is het belangrijk om onderdelen te kopen. De Prime 9 is misschien een goede keuze voor diegenen die waarde hechten aan eenvoud. Theoretisch betekent dit minder slijtage. En een ketting met 9 versnellingen zou een gemakkelijke vervanging moeten zijn voor diegenen die een langeafstandsreis, trans-Andes-reis of een reis van Caïro naar Kaapstad door Afrika overwegen.

Zoals je waarschijnlijk al aannam, is dit meer een eerste rit dan een diepgaande beoordeling. De Box Prime 9 is pas ongeveer een week bij ons. Ik zal dit zeker updaten zodra het meer kilometers op de teller heeft, of moet ik gebreken of zorgen ontdekken. Ik heb ook een paar vragen aan Box over het verschil in kettinglijn, evenals Prime 23 cms-compatibiliteit met oudere 9-speed shifters. Blijf terugkomen voor een update